Jak smakuje roślinny łosoś? Alternatywy ryb coraz bardziej dostępne na rynku |
Wpisany przez S.Z. |
środa, 07 grudnia 2022 18:44 |
Jak smakuje roślinny łosoś? Alternatywy ryb coraz bardziej dostępne na rynkuRoślinne mięso, klopsiki, burgery, kiełbaski czy zamienniki nabiału na dobre rozgościły się na sklepowych półkach i na naszych talerzach. Zainteresowanie produktami tego typu sukcesywnie rośnie - według GfK Polonia, sprzedaż alternatyw mięsa i nabiału pomiędzy kwietniem 2021 r., a marcem br. odnotowała ponad 21 proc. wzrost liczby nabywców w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Roślinna rewolucja trwa w najlepsze i nie dotyczy już jedynie mięsa czy mleka. Jak pokazują dane rynkowe – rośnie zainteresowanie zamiennikami ryb: zwłaszcza alternatywami wędzonego łososia czy paluszków rybnych.
Zamienniki mięsa i mleka są coraz łatwiej dostępne w sklepach, a konsumenci bez wątpienia chętnie po nie sięgają. Jak podaje Nielsen IQ już 35 proc. konsumentów deklaruje ograniczenie mięsa w swojej diecie, natomiast według Gfk Polonia ok. 30 proc. Polaków to fleksitarianie (1). Roślinna rewolucja trwa w najlepsze i wchodzi w kolejną kategorię - ryby. Według badania przeprowadzonego przez Innova Market Insights, Uniwersytet w Kopenhadze i Proveg International w 2021 roku, Polacy na półkach sklepowych chętnie zobaczyliby więcej zamienników ryb, zwłaszcza alternatywnych wersji wędzonego łososia (29 proc.) i paluszków rybnych (27 proc.) (2). Eksperci firmy Mintel wymienili także roślinne ryby jako jeden ze światowych trendów wegańskich na 2022 rok. Potrzeba tego typu zamiennika widoczna jest na blogach kulinarnych i w social mediach – przepisów na samodzielne zrobienie ryby z selera, śledzia z boczniaka czy łososiowej marchewki są dziesiątki. Jednak nie zawsze mamy czas, umiejętności lub ochotę, by odtwarzać udostępniane przepisy. Rosnące zainteresowanie roślinnymi opcjami rybnymi dostrzegają producenci, a w sklepach coraz częściej obok bezmięsnych klopsików, burgerów oraz innych alternatyw mięsa na sklepowych półkach zaczynają pojawiać się np. roślinne kotleciki o smaku łososia. Roślinna ryba – nie tylko od świętaRoślinne alternatywy produktów pochodzenia zwierzęcego szturmem zdobyły półki sklepowe i uznanie konsumentów, będących nie tylko na diecie roślinnej, ale też fleksitarian, czyli osób ograniczających spożywanie mięsa. Coraz więcej konsumentów zauważa negatywny wpływ jedzenia mięsa nie tylko na samopoczucie, ale także na planetę. Dotyczy to nie tylko produkcji mięsa, ale również rybołówstwa. Jak podaje MSC (Marine Stewardship Council), przełowienie dotyczy 35,4 proc. światowych stad ryb, a nadmierna eksploatacja żywych zasobów morskich sprawia, że zagrożonych wyginięciem jest ponad 20 proc. morskich gatunków (3). – Fleksitarianie to osoby, które zazwyczaj ograniczają mięso ze względów etycznych, ekologicznych lub zdrowotnych, chcą jednak w dalszym ciągu cieszyć się znanym smakiem. Dodatkowo, zazwyczaj szukają łatwych rozwiązań – zamiast samodzielnie przygotowywać np. łososia z marchewki czy papryki. Wygodniej jest im kupić gotową alternatywę, zapewniającą ten smak – tłumaczy Dominika Kowalewska, kierownik ds. badań i rozwoju produktów w OneDayMore. – Kluczowa jest także świadomość ekologiczna – niższy ślad węglowy, mniejsze zużycie zasobów ziemi czy wody w produkcji roślinnej to główny argument dla świadomych konsumentów, szczególnie millenialsów i pokolenia Z, którzy z kolei potrafią dotrzeć do swoich rodziców i ich też zachęcić do wyboru roślinnych alternatyw – dodaje ekspertka.
Jak smakuje roślinny łosoś?Roślinne kotleciki o smaku łososia inspirowane są kawałkami wędzonej na ciepło ryby z dodatkiem przypraw i ziół. Zawierają cząstki świetnie imitujące kawałki mięsa z łososia, z wędzoną nutą i wyraźnym ziołowym smakiem czosnku niedźwiedziego. Sprawdzą się świetnie zarówno jako dodatek do tradycyjnych potraw na świątecznym stole, ale również jako baza do własnych eksperymentów w kuchni.
OneDayMore to polski producent musli, owsianek, przekąsek, a także roślinnych alternatyw mięsa. Firma powstała w 2016 roku w Poznaniu i od tego czasu dynamicznie się rozwija, poszerzając portfolio produktów oraz grono kontrahentów polskich i zagranicznych. Obecnie posiada dwie fabryki oraz dwie linie produktowe typu convenience – szybkich i łatwych w przygotowaniu pozycji. Oferta jest skierowana do ludzi aktywnych zawodowo, zajętych, a jednocześnie chcących jeść zdrowo. Składy bazują na surowcach naturalnego pochodzenia, dzięki czemu pozytywnie wpływają na zdrowie, a tym samym wydłużają życie. Stąd nazwa – OneDayMore – czyli „jeden dzień więcej”. Produkty dostępne są w dużych sieciach handlowych w Polsce oraz na 16 rynkach zagranicznych. Firma posiada sklepy internetowe w Polsce, Niemczech i Francji. (1) https://www.portalspozywczy.pl/zywnosc-roslinna/wiadomosci/plant-powered-perspectives-system-zywnosciowy-roslinnieje-na-naszych-oczach,216190.html /źródło - / |
Poprawiony: środa, 07 grudnia 2022 18:59 |